Uusimmat uutiset

20.10.07

Rowling paljasti lisää faktoja

J.K. Rowling puhui viime yönä Carnegie Hallissa New Yorkissa ja paljasti yleisölle lisää faktoja Harry Potter -maailmasta. Villeimmän reaktion kuuntelijoissa aiheutti paljastus Dumbledoresta. Rowling oli hiljattain lukenut kuudennen elokuvan käsikirjoituksen ja huomannut siinä pienen osuuden, jossa mainittiin Dumbledoren muistelevan menneisyyden ihastustaan naiseen. Rowling yliviivasi lauseen välittömästi ja kirjoitti huomautuksen käsikirjoittaja Steve Klovesille: "Dumbledore on homo."
Tarkemmin kyseisestä paljastuksesta ja muita paljastuksia voi lukea HPANA:n sivuilla. Paljastukset luonnollisesti spoilaavat Kuoleman varjelukset -kirjaa!

Tunnisteet: ,

...kirjoitti JFA kello 10:51

159 Kommentteja:

Blogger Linnéa heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Vähän harmi että Ian McKellen ei näytellyt Dumblea :)

20 lokakuu, 2007 11:10  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Oho oho :o

20 lokakuu, 2007 11:14  
Anonymous Lucy91 heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Tosiaan... Aika yllättävää

20 lokakuu, 2007 11:14  
Anonymous kath heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Okei.. No ei se nyt ihan täytenä yllätyksenä tullut.. pienenä shokkina vain.. xD

20 lokakuu, 2007 11:18  
Anonymous Henu heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Ei näin. Minulla ei henk.koht ole mitään homoja vastaan, mutta...

EI NÄIN.

20 lokakuu, 2007 11:39  
Blogger Linnéa heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Henu: Miksi ei näin? Minusta sopivammin voisi sanoa: "Juuri näin."

20 lokakuu, 2007 11:41  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

linnéa: olin aina kuvitellut että Minervan ja Albuksen välillä oli ollut jotain joten tämä tuli järkytyksenä...

20 lokakuu, 2007 11:45  
Anonymous Joanne heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Ei ollut mikään pieni shokki vaan iso shokki :0

20 lokakuu, 2007 11:47  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Vai homo... hmm. Homo tai ei Dumbledore oli silti hieno mies! Miksi se on eräille niin suuri ongelma? Häpeäisitte homofoobikot!

20 lokakuu, 2007 12:00  
Blogger Maria heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

hahahah :D hajotti

20 lokakuu, 2007 12:06  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Aika yllättävää :D En ois osannut oottaa tollasta ''paljastusta''... :D

20 lokakuu, 2007 12:14  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

aha vai niin. en mää kyllä ikinä tuu ajattelemaan dumbledorea homona.

20 lokakuu, 2007 12:30  
Anonymous Jyvä heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Voisin sanoa, että juuri näin.

20 lokakuu, 2007 12:36  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Juuri näin tosiaan! :D

20 lokakuu, 2007 12:50  
Anonymous Lucy91 heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Ei se homous minua haittaa, ihmisiähän hekin ovat. Mutta kyllä tuo silti yllättää kun tuollaisen jutun kuulee...

20 lokakuu, 2007 13:07  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Ihan parasta! :D

20 lokakuu, 2007 13:13  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Minulla on henkilökohtaista homoja vastaan ja totean että huono päätäs Rowilta.

Tuskinpa Dumble alusta alkaen on homo ollut vaan Row halusi osoittaa vaan että on suvaitsevainen.

Tästäpä kaikki slashimukataiteilijat saa lisää tulta alleen.

Sanokaa nyt vielä että Dumbledorella oli Zoofilia niin saadaan tarinoihin mukaan Feenikskin.

Tämä vei särmää Dmnbledoresta jo entisestään, harmi koska Dumbledoresta oli niin helppo pitää.

En ole suvaitsevainen enkä aio leikkiäkkään sellaista homot saavat tallustaa minunpuolestani melko vapaasti mutta kun niitä aletaan tunkea lastenkirjoihin suvaitsevaisuuden nimissä niin...

20 lokakuu, 2007 13:18  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Homona pakko sanoa, että arvostan J.K.:ta siinä, että uskalsi lisätä maailmaansa homohahmon. Selvästi yksi GLTB-liikkeen tukija lisää. Hienoa! :)

Valitettavasti leffoissa tuo tuskin tulee näkymään: Dumbledore pysyy kilttinä aseksuaalisena papparaisena.

20 lokakuu, 2007 13:21  
Blogger Linnéa heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Anonyymi tuossa pari viestiä ylempänä taitaa nyt vaan trollata, mutta jos Anonyymillä on oikeasti jotain homoja vastaan, niin kannattaisi pysytellä visusti erossa Harry Potter -sivuilta ja -tapahtumista. Enpä ole missään törmännyt toiseen fandomiin, jossa olisi niin paljon homoja ja muita epäheteroja kuin Suomen Harry Potter -fandomissa...

20 lokakuu, 2007 13:31  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

MITÄ? JÄRKYTTÄVÄ UUTINEN! nyt kyllä meni pakka sekaisin... tässä ei ole mitään vikaa, tuli vaan niin puun takaa...

20 lokakuu, 2007 13:33  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

REowling vaan pilaileee!!! Hahahaha!Tosta sai varmaan jonkun hyvän jutun johonkin late night sohwhun, mutta silti. No ei. Minä, kun luulin, että kirjoissa oli mainittu, että Dumbledorella olisi ollut joku menneisyyden nais rakkaus. *olkien kohautus* Ei se mitään haittaa. Sama hahmo se minulle on ei se yhtään muutu, sitä paitsi kirjoissa ei mainita mitään homoon liittyvää joten ne jotka eivät tätä uutista ole lukeneet niin heillä ei ole mitään hätää. Dumbledore on muutenkin kuollut joten asialla ei ole yhtään merkitystä!

20 lokakuu, 2007 13:37  
Anonymous Jelllll heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

siis LOL. Kaikkihan sen huomas, kui dumbledore yritti harrya..

20 lokakuu, 2007 13:50  
Anonymous jenni heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Ei tämä kyllä mikään yllätys ollut, tai ei ainakaan mikään shokki. :-) Dumbledore on silti se sama vanha ihana viisas veikko, oli hänen seksuaalinen suuntautumisensa mikä hyvänsä.

Linnéa sanoi...

Henu: Miksi ei näin? Minusta sopivammin voisi sanoa: "Juuri näin."

Aivan, ihan samaa mieltä olen. Juuri näin!

20 lokakuu, 2007 13:53  
Anonymous Kilfarin heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

No ei kyllä vaikuta mitenkään minun mielipiteeseeni Dumbledoresta. Sama vanha iki-ihana homekorva se on vaikka mitä paljastuisi! :)

20 lokakuu, 2007 13:54  
Anonymous supernova heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Kuinka varmana tätä tietoa pidetään?

Ei siinä mitään, minulla ei todellakaan ole mitään homoja tai homoutta vastaan. :

20 lokakuu, 2007 13:54  
Anonymous Arkkienkeli Mikael heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Järkyttävä yllätys.

Mutta olen sopeutuvainen ihminen, joten en tuomitse mitään.

Täytyykin muuten ottaa eräs mielipiteeni takaisin: Karjuin aina kaikille slashin kannattajille: "Kukaan ei ole Harry Potterissa homo!!!" No, olin siis väärässä... Mutta en silti hyväksy slashia!

20 lokakuu, 2007 13:57  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Melkein tipuin tuolilta kun luin tuon.

20 lokakuu, 2007 14:07  
Blogger Linnéa heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Supernova: Rowlingin omasta suusta tullut tieto :)

20 lokakuu, 2007 14:08  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Oh My God. Ei silti ei minulla ole mitään homoja vastaan, mutta että Dumbledore...

20 lokakuu, 2007 14:13  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Jaha, en ole ikinä miettinyt Dumppiksen seksuaalista suuntautumista. Jotenkin se ei ole ollut eikä ole edelleenkään kauhean oleellinen seikka Pottereissa. Mutta sinänsä ihan ok juttu -Rowling on osannut kirjoittaa kirjansa niin, että se sopii lapsille, joten eihän muulla ole väliä. Sinänsä kiva saada taustatietoja... kuinka paljon onkaan asioita, joita me emme tiedä!

20 lokakuu, 2007 14:26  
Blogger Ronija heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Minusta tämä oli odotettavissa, aavistelin aina tätä. Minusta oli kuitenkin osiltain outoa kuinka paljon rakkaudesta puhuttiin, kuitenkin mainitsematta asiaa sen tarkemmin Dumbledoren kohdalta.

Asian paljastaminen oli minusta hieno ja rohkea teko Rowlingilta. Minusta Dumbledore on aina ollut hieno hahmo ja olisi ollut sääli, jos hänen olisi pitänyt tässä asiassa jäädä "kaappiin".

Toivottavasti tämä kasvattaa ihmisistä suvaitsevaisempia. Onhan moni rakastanut Dumbledoren hahmoa ennen tätä uutista, miksei siis jatkossakin.

Voi miten hienon materiaalin Rowling on kirjasarjassaan antanut vanhemmille puhua lapsilleen ihmisten erilaisuudesta, eikä ainoastaan vain tässä seksuaalisuussuuntaus asiassa.

20 lokakuu, 2007 14:57  
Anonymous Gin heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

En sano että shokki, sanon että "oho". Mielestäni kyllä hieno juttu, joskin vaatii hieman totuttelua, sillä olin vasta alkanut tottua ajattelemaan Albus/Minervaa eräänä mahdollisuutena.

Mietin vain, että miten tämä sitten vaikuttaa elokuvan kässäriin? Poistetaanko Albuksen haikailu kokonaan, muokataanko se tarkoittamaan henkilöä ilman että sukupuoli tulee ilmi, vaiko ihan alleviivateen laitetaan Dumble puhumaan rakkaudestaan mieheen (mitä kuitenkin epäilen)?

20 lokakuu, 2007 15:43  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Jes! Kerrankin aavistukseni osui oikeaan! Mutta myönnettäköön, että päästin pienen hullun kirkaisun kun luin tästä;) Rohkea teko naiselta!

20 lokakuu, 2007 16:15  
Anonymous jendri heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

No olihan tuo pieni yllätys (tai oikeastaan aika iso) mutta kyllä tuohonkin ajatukseen tottuu:)

20 lokakuu, 2007 16:57  
Blogger aavelaiva heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Jaa siis että herra Albus kaikki mahdolliset maanpäällä olevat nimet Dumbledore onkin sitten homo. No sitten hän on, olisipahan ollut hyvä pari McGarmiwalle.

20 lokakuu, 2007 17:06  
Anonymous Lonnukka heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Järkytyksenä tää tuli mullekin o_O
Mutta Dumbledore on siitä huolimatta MAHTAVA VELHO! <3

20 lokakuu, 2007 17:16  
Blogger Tanzu heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Olihan se aikalailla yllättävää tollanen tieto.

20 lokakuu, 2007 17:36  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

JES!! Sentään joku sielt on homo! wheee! Slashiä <3 Noni, nyt Dumbbis on mun idoli nro 1 :D

20 lokakuu, 2007 18:10  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

no en olisi osannut arvata mutta toisaalta se selittää, jotain siitä miks Dumbledore aina painotti rakkaudentärkeydestä eikä kuitenkaan itse rakastanut ketään.. ainakaan kovin julkisesti

20 lokakuu, 2007 18:11  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

No,tota en tiennytkään!

20 lokakuu, 2007 18:17  
Anonymous Oba heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Shock................Just...
KIva en olis arvannu

20 lokakuu, 2007 18:28  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

HAHA! Nyt tiietään et miks sil oli aina se tuike silmissä ku se kahto Harrya :'D

20 lokakuu, 2007 18:31  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Yllättävä tieto, en olisi osannut aavistaakaan Dumbledoren olevan homo.

Jotenkin mietin, miksi Rowling päätti paljastaa kyseisen tiedon, koska eihän se liity Potter-sarjaan millään lailla. Joku väitti, että Rowling teki sen suvaitsevaisuuttaan, mutta itse uskon, ettei kyse ollut siitä, koska eihän Rowlingia tietääkseni ole koskaan syytetty homofobiasta, joten miksi moinen paljastus vain suvaitsevaisuuden takia?

Olen aina pitänyt Dumbledorea naimisissa olevana heteromiehenä, jonka vaimoa ei vain ole kirjoissa esitelty. Mahtoikohan Dumbledorella olla miesystävä joissain ja jos oli, niin kuka?
Olisi mielenkiintoista saada tietää aiheesta enemmän...

Joillekin palstalla esiintyville homofoobikoille kysymys: taisitte pitää Dumbledorea hienona velhona ja viisaana miehenä ennen tätä paljastusta. Miksi Dumbledoren seksuaalinen suuntaus muka tilannetta miksikään muuttaisi? Taidatte vain olla homofoobikoita ja ahdasmielisiä... Myöntäkää pois!

20 lokakuu, 2007 18:35  
Anonymous exorcist heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

haha, tämä sai minut nauramaan. siis ei pilkkaavasti, pikemminkin siksi koska tuo on niin suloista. dumbbis onkin homo. =) se on vain hyvä juttu =)

20 lokakuu, 2007 19:23  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Taitaa olla Rowlingilta pelkkä julkisuustemppu...

20 lokakuu, 2007 19:26  
Anonymous viri heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Näille tämän Dumbledoren seksuaalisen suuntautumisen julkistamisen ihmettelijöille:

Jäljellä on vielä yksi kirja, joka saattaa tai ei sitten saata paljastaa asioita, joiden kannalta tämäkin julkistus voisi mahdollisesti olla oleellinen tai ainakin kiinnostava tieto. Senhän näkee sitten kun on seitsemännen potter-kirjan lukenut.

20 lokakuu, 2007 19:43  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Aw, näinhän sen täytyykin olla. Miksen sitä aijemmin tajunnut ajatella :'D

20 lokakuu, 2007 20:13  
Anonymous nugler heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Hieno juttu!

20 lokakuu, 2007 20:15  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

:D Mielestäni tuo on tuollainen hetkellinen päätos Rowlingilta... Voihan se olla niin, että hän on jo aikoja sitten päättänyt sen, mutta asia ei ole tullut puheeksi.

20 lokakuu, 2007 20:16  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Hienoa

20 lokakuu, 2007 20:29  
Anonymous Figappel heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Tämähän täydentää loistavasti Dumbledoren hahmoa. Ei mikään päälleliimattu juttu. Arvostan :D

20 lokakuu, 2007 20:41  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Meinasin pyörtyä kun luin mitä Rowling on sanonut! Huippua... tuo todella lisää syvyyttä hahmoon. Sen voi kyllä sanoa että sen melkein kuulee kun kaikki maailman slasherit pyörtyilee silkasta ilosta :) Moni oli sitä mieltä että jutussa oli pakko olla joku homo ja niin kävi. Ja ajatelkaa, jopa minusta tämä on upea tieto vaikka olen aina ollut sitä mieltä etä Minerva ja Albus kuuluvat yhteen. Tosi hyvä veto Rowlingilta!

20 lokakuu, 2007 20:55  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Olipa uutinen. Ei mulla oo mitään homoja vastaan muttaa...

Joo! Nyt tiiän miks Dumppis ei oo tappanu voldua! Se on ollu siihe salaa rakastunut :D:D:D :' DDDDDDD

20 lokakuu, 2007 21:09  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Jes! Tämähän on upeaa! :)

20 lokakuu, 2007 21:29  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

No olihan se kieltämättä melkoinen uutinen, mutta näin jälkeenpäin ajatellen, miksipä ei. En minä kyllä oikeastaan koskaan ole Dumbledorelle mitään vaimoa tai naista osannut kuvitellakaan. Olen ehkä vain kuvitellut hänet ei-miksikään(?mikähän sekin on olevinaan?), mutta eipä sellaisia oikein taida olla. Ja varsinkin kun Dumbledore kerran itse korosti rakkauden merkitystä, niin ei se olisi oikein sopinut kuvaan, ettei hän olisi itse rakastanut ketään. Eli minusta ihan hyvä juttu, en pistä hanttiin.

Ja Rowlingin itsensä mukaan hän on aina ajatellut Dumbledoren homoksi, mutta nyt vasta hän tajusi sen kertoa. Eli ei ollut mikään hetkellinen päähänpisto niinkuin jotkut arvelivat. Jos siis Rowlingia itseään on uskominen, ja miksi ei olisi? :) Hän on pomo.

Ja ns. homofobikoista, olen lukenut/havainnut, että tälläiset ihmiset ovat itse vielä jollain tavalla epävarmoja oman seksualisuutensa suhteen ja sen takia "pelkäävät" homoja. Enkä minä tajua miksi se olisi keneltäkään muulta pois jos joku sattuu pitämään enemmän saman sukupuolen edustajista. Vai luulevatko homofobikot että kaikki maailman homot ovat kiinnostuneita juuri heistä? Aika naurettavaa sanoisin, sillä eivätkän kaikki heteronaisetkaan ihastu kaikkiin maailman miehiin. :) Enkä kyllä oikein tajua näitä kommentteja, joissa sanotaan, että en ole homoja vastaan, MUTTA. Mikä MUTTA!?

20 lokakuu, 2007 21:37  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Hetken aikaa piti tuota sulatella, että Dumbledore on homo.. O__O
vieläkin sellainen olo etteihän se voi olla..ei voi olla..=D

20 lokakuu, 2007 21:47  
Anonymous Luna_91 heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

En osannut odottaa tätä,mutta en ollut kyllä koskaan kuvitellut Dumledoren seksuaalisesta suuntautumisesta mitään.
Ajattelin vain että Dubledore on kiva vanha mies,enkä sen kummemmpia.tämä uutinen ei vaikuta mitenkään,vaan dumledore on edellleen yksi suosikkihahmoistani,kun minulla ei ole mitään homoja vastaan...

20 lokakuu, 2007 21:50  
Anonymous Reta heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Olin kirjaston koneella kun luin tämän ensimmäistä kertaa. Ensimmänen reagtion oli oikeastaan vain kulmakarvojen kohotus. Minulle asia on itseasissa ihan sama, olen vain ajatellut että Dumbledore on sellainen hahmo joka paasaa rakkaudesta mutta ei itse rakasta ketään sen enempää kun esim isä voi rakastaa lastaan. Eli siis ei sellaista rakkautta, että mennään naimisiin.

Mutta nyt kun tarkemmin ajattelen, niin aika omituinen veto Rowlingilta. En usko, että se on osoitus siitä, että hän on suvaitsevainen. Minulla tuli heti mieleen äitini, joka ei hyväksy muita kun vain heteroita. Jos joku äitini kaltainen ihminen saa tietää tämän, niin ei varmasti anna lapsensa lukea Pottereita. Monet äidit kieltävät Muumit lapsiltaan koska Tove Jansson oli lesbo.

Voi sitä lapsiparkaa, joka joutuu tulevaisuudessa lukemaan Pottereita salaa ihan vain sen takia, että Dumbledore on homo, eikä hänen isä tai äiti hyväksy homoja.

20 lokakuu, 2007 21:53  
Anonymous illuminati heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Rowlingilta se oli hyvin rohkea ja viisas veto. Tällätavalla voidaan osoittaa muillekin ihmisille, että myös "normaalit" ja epänaiselliset miehet voivat myös olla homoja. Vähentää näin stereotypioita. :>

20 lokakuu, 2007 21:54  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Ärsyttää kun ei voi lukea nuita muita paljastuksia, jos ne kerta spoilaavat kuoleman varjelusta... Ja maaliskuussa tuo linkki on ehkä jo kadonnut... No, kyllä tämän yli pääsee :)

20 lokakuu, 2007 21:58  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

En voi sanoa, että Dumbbiksen homous olisi tullut yllätyksenä, sillä seiskasta sai jo vähän viitteitä papan suuntautumiseen. On hienoa, että J.K rohkeni myöntää asian.

20 lokakuu, 2007 22:10  
Anonymous muh heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

reta:
"Mutta nyt kun tarkemmin ajattelen, niin aika omituinen veto Rowlingilta. En usko, että se on osoitus siitä, että hän on suvaitsevainen. Minulla tuli heti mieleen äitini, joka ei hyväksy muita kun vain heteroita. Jos joku äitini kaltainen ihminen saa tietää tämän, niin ei varmasti anna lapsensa lukea Pottereita. Monet äidit kieltävät Muumit lapsiltaan koska Tove Jansson oli lesbo.

Voi sitä lapsiparkaa, joka joutuu tulevaisuudessa lukemaan Pottereita salaa ihan vain sen takia, että Dumbledore on homo, eikä hänen isä tai äiti hyväksy homoja."

Olen täysin samaa mieltä!

20 lokakuu, 2007 22:51  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Jaa. Aika shokki. Pidin Dumbledoresta ennen paljastusta, ja pidän yhä. DUMBLEDORE RULEZ

20 lokakuu, 2007 22:56  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Ei tämä sinänsä mikään yllätys ollut. Dumbledore on aina ollut sellainen, että jos joku Potterissa on homo niin Dumbbis...

20 lokakuu, 2007 23:07  
Anonymous pig heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Tää on kyllä mahtavaa! Se käy järkeen niin hyvin! Oon yrittäny kuvitella Dumbledorea nuoruudessaan tapailemassa jotain.. mutta ei se vaan voi olla tyttö, se ei vaan sopis kuvaan. Jotenkin niin itsestäänselvää, etten tajuu miksen sitä oo itse hoksannu. WOW!!

Voi vitsi että kiljuin ja karjuin innosta ku sain tietää.. naapurit tulee kohta koputtelemaan, että mikä hätänä... Siitä vois kehkeytyä kiinnostava tilanne, jos alkaisin selittämään. Noniin, mentiin ohi aiheen. :)

20 lokakuu, 2007 23:09  
Anonymous SatuSatsumi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Kuulin uutisen nelosen uutisista. Olin toisessa huoneessa silloin, joten luulin kuulleeni väärin, joten päätin tarkistaa asian ja menin teeveen ääreen:> Ja niin, en kuullut väärin.

Minusta on aika suloista että Dumbledore on homo:>
Mutta kai tästäkin tulee jokin sanallinen mailmansota.
Kristityt saavat varmasti hepulin.

20 lokakuu, 2007 23:18  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Minusta Kuhnusarvio on aina ollut kaikkein todennäköisimmin homo kaikista Potterien tärkeämmistä henkilöistä -tosin olenpa kyllä pyöritellyt ohimennen mielessä Dumbledorenkin suuntautumista. Sirius lienee sentään lopulta päässyt pälkähästä kaikkein innoikkaimpien slashereidenkin taholta...?

Minnie

21 lokakuu, 2007 00:24  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Apuva! Miten kirjoi voi lukea enää niin kuin ennen... Kaikki ne Dumbledoren viisaudet rakkaudesta sun muusta, jotka ennen otti kohtuullisen tosissaan, mutta ny... Ei minullakaan mitään homoja vastaan ole, mutta juuri Dumbledore kaikista hahmoista. Täytynee myöntää, että aikamoinen shokki.

21 lokakuu, 2007 01:24  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

VK s.116 "--ja työstään kumppaninsa Niclas Flamelin kanssa."
Ja englanniksikin "--and with his partner, Niclas Flamel." :DD

21 lokakuu, 2007 01:46  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

jännä, oon jotenkin aina kuvitellut että ei Dumblilla mitään naisia oo, vaan miehiä. nyt se sitten tuli varmuudeks :) ei se vaikuta heterolta, enemmän homolta.

21 lokakuu, 2007 01:48  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Tämähän on aivan mahtavaa! Täysi shokkitila päällä, mutta tämähän kaikilta kanteilta katsottuna aivan mahtavaa! On muuten aika kummallista, ettei JKR ole maininnut muita sarjan homoja, vaan tämä oli vasta ensimmäinen niistä. Olisi aivan sensaatiomaista, jos JKR nimeäisi kaikki homo/lesbo henkilöt, sillä onhan homous luonnollinen asia.

Jumatsukka tästä tullaan spekuloimaan kyllä kauan, mutta täytyy kyllä sanoa, että on se jotenkin karmaiseva ajatus, että McGarmiwa ja Dumbledore vehtaavat luutakomerossa välitunneilla.

Hmmm...miksihän Dumby piti Harrya niin erikoisena :P

satusatsumin kommenttiin: joo paavi varmaan käskee kaikkia pistämään JKR boikottiin. Ja homoyhteisö innostuu tästä uutisesta liikaa :D


//Slashfandom 4ever!//

21 lokakuu, 2007 10:03  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Mahtavaa, juttu pääsi hesariinkin!
Yksi huomautus niille, jotka vitsailevat Dumbledoren kiintymyksestä Harryyn: eikö muka homokin voi olla kiintynyt saman sukupuolen edustajaan muussakin kuin seksuaalisessa mielessä? Kaiken kaikkiaan paljastus oli todella piristävä! Mutta mietinpä minäkin, miten suuri kristikunta, joka juuri on keksinyt Pottereiden sisältävän kristillisiä arvoja, suhtautuu tähän. Ehkä he tajuavat, että seksuaalinen tasa-arvo jos mikä on kristillinen arvo - vaikka tämä on ehkä liikaa toivottu.

21 lokakuu, 2007 10:34  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

dumbbis? homo? siis oikeesti???
voiks se olla totta tai no kai se voi mutta kuhnis on kyl enemmän homomaisempi.......
mitähän täski nyt uskois voi vitsit heti täytyy hommata jostain hesari...
mut ei kai se vanhaa kunnon tuikesilmää pahemmin muuta vaik se oliski homo mut silti olin saada pienen halvauksen ku en ajatellu sitä ollenkaan noin...

21 lokakuu, 2007 10:51  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

mitähän täs nyt uskois olin saada aivoverenvuodon ku en aatellu sitä ikinä ihan noin!

21 lokakuu, 2007 10:53  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

ketä se kiinnostaa. Ei dumppista ole ees olemassa. Lol. Järkee mennä shokkiin. Kuinka te jaksatte aina liioitella?

21 lokakuu, 2007 11:03  
Anonymous joku heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Öö... Dumbledore homo???
APUA!
Tai no...siis... aika yllättävää...

21 lokakuu, 2007 11:35  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Eikö hän sanonut, että Dumbledore OLI homo.

21 lokakuu, 2007 11:40  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

tuli pikkusena shokkina...mut ei kai se ny ihan kauheeta oo ainut vaan et outoo ku harry potter kirjois on homo.....outoo

21 lokakuu, 2007 12:02  
Blogger Tomataro heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Huhhuh, iso paljastus. Lukiessani kirjoja minulle ei ole tullut ajatustakaan tuosta. Laittakaahan joku kohta kirjoista jossa ilmenisi jotain tuon tapaista, jos siis siitä on kirjoitettu.

21 lokakuu, 2007 12:10  
Anonymous Snufkin heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Tuli kyllä yllätyksenä, nyt kyllä asiaa mietiskeltyä se vaikuttaa aika luontevalta ja sopii Dumppikselle :D

MUTTA toivottavasti siihen kutosleffaan ei nyt sitten laitettaisi mitään vihjauksia aiheesta...

21 lokakuu, 2007 12:44  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

voi ihanaa <3 Homot ovat hienoja ihmisiä, mukavampia kuin heterot, ei ihme että olen aina pitänyt Dumbledoresta <3 Hieno veto Rowlingilta... No onhan se ihan luonnollinen asia. Vähän vain häiritsee ajatella, kun Dumbledore oli niin vanha ^^ Mutta juu... Homofobisille haistatan :D

21 lokakuu, 2007 12:54  
Blogger Linnéa heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

No en nyt sentään sanoisi että homot on mukavampia kuin heterot. Stereotyyppi se positiivinenkin stereotyyppi on...

21 lokakuu, 2007 13:11  
Blogger Linnéa heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Ai niin, jos kommenttiasi ei näy täällä, niin se on poistettu spoilaavana. Muistattehan että seiskaa ei saa spoilata täälläkään :)

21 lokakuu, 2007 13:13  
Anonymous Arkkienkeli Mikael heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Nyt kun asiaa olen pohdiskellut yön yli, en enää pidä sitä ihan niin kummana.

Ja te pervot, jotka ajattelevat Dumbledoren kiinnostusta Harryyn väärällä tavalla, SIETÄISITTE HÄVETÄ!

Ja se joku, joka väitti Dumbledoren olleen salaa rakastuneen Voldemortiin, saisi varata ajan psykiatrilta.

21 lokakuu, 2007 13:49  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Oi :D ei olis kyl ekana tullu mieleen, mut ihan... hm.. kiva juttu :D ihmettelinkin aina miks dumbledorella ei ollu ketään naista, tässä se selvisi ;) mut kuulun niihin jotka säälii niit jotka joutuu lukee salaa joskus pottereita sen takii kun äiti tai isä ei hyväksy homoja... Se nyt "vaan" on yks hahmo :D

21 lokakuu, 2007 14:46  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Minusta tämä paljastus oli vähän huono juttu. Jotenkin liian omituista ja sopimatonta Potter-sarjaan, etenkin nyt kun kirjat on jo ilmestyneet ja mielikuvat vakiintuneet... mutta kait se oli pakko paljastaa, ettei kuudenteen leffaan olisi tullut väärää infoa (siis se nuoruuden "naisihastus"). Inhottaa kaikki slasharien kiihkot tästäkin asiasta, ihan kuin Dumbledoren ikäisenä nuo seksuaaliset asiat vielä kiinnostaisi vain siksi että on homo. Lol, te ja teidän homoylistyksenne.

Toivottavasti elokuvissa ei aleta asiaa korostamaan, kirjoissakin asia oli neutraali kuten hyvä onkin. Muuten menisi jo överiksi suvaitsevaisuuden alleviivaamiseksi, itse en ainakaan tarinassa kokenut homouden olevan mitenkään näkyvä tai olennainen osa Dumbledorea.

Ikävintä tässä on asiasta uutisointi ja samalla häikäilemättä ilmoitetut spoilit.

Lisäksi ärsyttää kristittyjen mollaaminen tässäkin asiassa, enpä usko että muslimit tai luontaisesti ahdasmielisemmät ihmiset tästä varsinaisesti riemastuvat. Joillakin saattaa olla vahva mielipide paljastuksesta, mutta mielipiteen vapaus heille suotakoon ilman naurettavia kärjistämisiä homofoobikoiksi.

Joka tapauksessa Dumbledore oli mahtiäijä.

21 lokakuu, 2007 15:09  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

"Anonyymi sanoi...
Eikö hän sanonut, että Dumbledore OLI homo."

Nimenomaan OLI, eihän enää voi olla kun on kuollut. :) Jos siis tuota tarkoitit..

21 lokakuu, 2007 15:25  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Päivän täydellinen repeäminen. :'D

Huh, nyt kun kirjat on kirjoitettu loppuun, voi Rowling rauhassa tehdä hurjia paljastuksia. En voi lukea enää koskaan vakavasti Dumbledore-kohtia. :DDD

Rohkea teko ja niin edelleen, ei siinä mitään. Mutta ylipäätänsä vaan tuo, että jonkun kirjallisuushahmon seksuaalisesta suuntauksesta saadan aikaan tällainen mylläkkä.

21 lokakuu, 2007 15:48  
Anonymous ilona heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Hmmm... En kyllä olisi arvannut Dumbledoren olleen homo, mutta käy se näinkin.

21 lokakuu, 2007 16:16  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Hajosin. xD

Ei mulla ole mitään homoja vastaan. Päinvastoin, mulla on homofoobikkofobia. En vaan ikinä olisi osannut kuvitella Dumbledorea homoksi. Tai ehkä olisin. En tiedä...

Toisaalta aika kiva Rowlingilta sisällyttää Potter-maailmaan homo. :) Nähtävästi hänkin on sitä mieltä, ettei homoissa ole mitään vikaa, että hekin ovat ihmisiä ja ansaitsevat saman kohtelun kuin heterot, lesbot ja bit.

21 lokakuu, 2007 17:09  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Just... xD vähänkö repesin! :D

21 lokakuu, 2007 17:19  
Anonymous huilu heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Jaha, että tämmöistä. Iso mylläkkä siitä että joku on homo...
Ne saatanan (anteeksi kielenkäyttöni:)) äärikristityt saavat lisää vettä myllyynsä, mutta se tuskin aiheuttaa mitään dramaattista notkahdusta Potterien myyntiin.
(Toinen teoriani on se rowling yrittää saada lisää lukijoita)
Dumbledore RULEZ 4EVER!!!!!(ja samoin penn and teller)

21 lokakuu, 2007 17:32  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

hmm... yllättävää aika kummallista ajatella Dumbbis sellasena, mut onha se aina ollu vähä omituinen taukki, volotus, nipistys. Olikoha Dumbbis Kalkaroksen, vanhan kunnon Kuhniksen, Voldemortin, Siriuksen,Lochartin, Oraven, Lupinin,Vauhkomielen, Voron,Hagridin, Harryn, tai jonku muun, kenen kaa?

21 lokakuu, 2007 17:52  
Blogger Ronija heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

En ymmärrä sitä, miksi nyt pohditaan kenen kanssa Dumbledore oli mahdollisesti suhteessa, koska aiemmin asiaa ei ole tässä mittakaavassa mietitty.

Dumbledore ihastui miehiin, mutta se ei tarkoita että jokaiseen vastaantulevaan miespuoliseen henkilöön. Dumbledore kykeni rakastamaan samaa sukupuolta tai eri sukupuolta olevaa henkilöä ilman seksuaalista virittyneisyyttäkin.

Itse voin sanoa rakastavani samaa ja eri sukupuolta olevia ihmisiä ilman mitään seksuaalista viritteisyyttä. En ymmärrä siis tätä kummallista haloota tämän asian ympärillä.

Minusta asia on hyvin yksinkertainen. Toinen tykkää suklaasta, toinen vaniljasta. Toinen tykkää miehistä, toinen naisista.
Luulisi olevan ihmisille tärkeintä se, millainen henkilö on eikä se mitä sukupuolta hän edustaa tai kummasta sukupuolesta henkilö tykkää.

Ja varsinkaan kun kyseessä ei ole "valinnanvapaus". Jos vain sattuu tykkäämään suklaasta, niin pakollakaan ei voi ryhtyä rakastamaan vaniljaa!

21 lokakuu, 2007 18:05  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

WTF?! O___o

Tuli kyllä täytenä yllätyksenä. :o

Mutta tavallaan se sopii.. sehän tuntuu nyt jopa aivan loogiselta, kun tarkemmin miettii. :D

21 lokakuu, 2007 18:07  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

No en kyllä usko, että Rowling pyrki tällä hankkimaan lisää lukijoita. Haloo hei, eiköhän pottereilla ole jo ihan riittävästi niitä lukijoita jo ennestään. Ja tosiaan on kyllä aika tyhmää haukkua vain ne "saatanan äärikristityt", kun maailmassa on muitakin uskontoja, ja jopa sellaisia joissa homous on vielä suurempi tabu. Sillä kunnon kristittyhän ei sorsi ketään, eikä Raamattukaan (tietääkseni) tuomitse homoja, vaan ainoastaan homouden "harjoittamisen", mutta niin se tuomitsee myös esiaviollisen seksin harjoittamisen, oli henkilö sitten homo tai hetero. Se tuomitsee paljon muutakin mutta silti ihmiset tekevät niitä asioita.

En kyllä tajua miten joku voisi kieltää tämän jälkeen lapsiaan lukemasta pottereita sen takia että yksi hahmoista paljastui homoksi, varsinkaan kun se ei edes käy kirjasta ilmi. Tiedän kyllä että niin ahdasmielisiä ja pelokkaita ihmisiä on olemassa, mutta on se silti typerää.

Ja tosiaan, melkoinen "metakka" yhden romaanihenkilön seksuaalisesta suuntautumisesta että pitää oikein tv-uutisissa kertoa. :) Kertoo kyllä jotain pottereiden suosiosta.

21 lokakuu, 2007 18:25  
Anonymous Aiëdaíl heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Hesarista vihdoin fakta-juttua Potterista x,D

Turha minun on kai sen enempää sanoakaan: Toistaisin vain Ronijaa :)

*häipyy lukemaan slashia*

21 lokakuu, 2007 18:33  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Minusta on ihan hienoa, että Dummpiksesta paljastui tälläinen puoli. Se käy tosi hyvin järkeen, sillä usein homomiehet ajattelee ns. "fiksumpia" kuin heterot. Toisaalta olisin toivonut että se olisi ollut joku muu kuin dumppis koska se rikkoi inhottavasti dumbledoresta muodostuneen täydellisen kuvan. Sinänsä hienoa, että Row oli näin rohkea, mutta toisaalta ihan hyvä että sitä ei mainittu suoraan kirjassa. Minusta tämä uutinen oli kyllä aika spoilaava, vaikka olenkin kirjan lukenut. En tykkäisi jos en olisi lukenut kirjaa yhtään sillä hp-fanit on ollut tähän asti vaaratonta aluetta. Tavallaanhan tämä uutinen siis spoilasi mutta en voi kertoa miten:) Minulle on siis ihan ok että d. oli homo, mutta olisin ehkä toivonut etä se olisi ollut joku muu...

21 lokakuu, 2007 19:11  
Blogger Ronija heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Minusta uutinen ei spoilaa, koska taustatietoa asiasta ei kerrota. Olen luetuttanut uutisen muutamalla Potter -fanilla (jotka eivät ole lukeneet seiskakirjaa) ja heidän mielestään tämä ei spoilaa mitenkään. Eihän spoilaisi mitenkään sekään tieto, että Harry rakastaa pikkuleipiä. Loppujen lopuksi kun kysymyksessä on vain makuasia!

Kirjan lukeneiden mielikuvitus taitaa tehdä tepposia, jos tämän uutisen spoilaavana näkee. Keskustellaan kuitenkin PP -elokuvasta pois jäävästä (?) kohtauksesta.

Minusta usean ihmisen mielipiteessä löytyy piileviä homofobisia kannanottoja. Ja muistaakseni Lupin jossain vaiheessa sanoi, että stereotyyppi se positiivinenkin stereotyyppi on... Oikeassa on senkin suhteen.

21 lokakuu, 2007 19:24  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Njoo. Tästähän puhuttiin heti paljastukset luettuani ystäväni kanssa mesessä. Ja hyvät naurut sain!
Aika nokkela veto Rowlingilta.
Dumbledore on aina ollutkin vähän omituinen. Siis hyvällä tavalla omituinen, (en tarkoita mitenkään loukata homoseksuaaleja..) Olen aina ajatellut, että Dumbledoressa on jotain, mistä saatamme vielä puhua!

21 lokakuu, 2007 21:52  
Anonymous tipu heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

"Minusta on ihan hienoa, että Dummpiksesta paljastui tälläinen puoli. --- Toisaalta olisin toivonut että se olisi ollut joku muu kuin dumppis koska se rikkoi inhottavasti dumbledoresta muodostuneen täydellisen kuvan."

Anteeksi? Eli homous tekee ihmisestä loppujen lopuksi epätäydellisen?

Aika monessa muussakin kommentissa on aikalailla eriarvoistavia mielipiteitä esitetty. Stereotyyppisiä argumentteja löytyy vaikka millä mitalla, esim. puhe siitä, että miksi Dumbledoren homous nostetaan esiin, koska hän on vanha kirjasarjassa. Kyllä seksuaalisuus liittyy ihmisen ihan jokaiseen elämänvaiheeseen.

Hyvä Row, juuri näin! Kaikkia ei voi miellyttää, joten antaa ahdasmielisten ja kateellisten panetella :)

21 lokakuu, 2007 22:04  
Anonymous Jazz* heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Mahtavaa. :)

Onnea Dumbledore. Onnea Rowling. (Onnea kaikki ne Potterfanit jotka ovat odottaneet totuuden paljastumista jo vuosia!)

Hieman yllätyksenähän tämä tuli, mutta... ei olisi oikeastaan paremmin voinutkaan mennä.

Toisin kuin joillakuilla teistä, minun kuvani Dumbledoresta vain parani. :D

Voi että. <3

(Ja viimein MINÄ kirjoitan CANONIA! xD)

21 lokakuu, 2007 22:59  
Anonymous Reta heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

No höh. Joku tuolla aiemmin sanoi, että tämä uutinen jotenkin muka spoilaa kuoleman varjeluksia. Minä en näe tässä mitään spoilaavaa (en ole lukenut seiskaa). Mutta nyt kun se joku sanoi, että seiskassa olisi jotain viitteitä tähän asiaan, niin heti tuli sellainen olo, ettö EN JAKSA ODOTTAA maaliskuuta. Vielä 137 päivää jäljellä!

Kun asiaa olen nyt tarkemmin miettinyt, alan aina vaan nauramaan. Hassu juttu, kun tarkemmin ajattelee. Todella hassu. En osaa kuvitella Dumbledorea niin. Mutta jos on, niin on, minulle asialla ei ole mitään merkitystä, se ei vaikuta hahmoon ollenkaan. Joku on jo sanonut: hahmo on ollut mahtava ennen tätä paljastusta. Miksei siis jatkossakin?

Ja vielä kolmas joku sanoi, että on todella tyhmää jos vanhemmat eivät anna lukea tämän jälkeen Pottereita. Valitettavaa on, että sellaisia ihmisiä on olemassa. Mutta ei heitä pidä sen tähden haukkua suvaitsemattomiksi. Äitini on tällainen, mutta hän on muuten mahtava ihminen. Mutta en unissanikaan kertoisi äidille tätä uutta Potter-faktaa :D

22 lokakuu, 2007 00:14  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Miksi tästä Nyt näin iso haloo! Ihan kuin se hahmo olisi tämän paljastuksen jälkeen muuttanut tekemisiään tai muuttunut muutenkaan. Dumbledore on Dumbledore, vaikka voissa paistaisi.

Ja mikä on homoja vastaan.

Ja hyvät ihmiset! Tämähän on kirjanhahmo!

22 lokakuu, 2007 08:30  
Anonymous Mr. Snow heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Dumbledore on KIRJANHAHMO, joten turha nostaa hirveää haloota asiasta. Tosin, minulle tämä ei muuta Dumbledorea, ei minulla ole mitään homoja vastaan, mutta silti Dumbis on minulle ilman seksuaalista suuntautumista, mitä järkeä alkaa kertoa tuollaisia? Kohta varmaan paljastuu, että Voldemortilla olikin bi, ja McGarmiva tulisesti rakastunut Dumbikseen, ei toimi. Sanonpahan vaan, että vaikka ei muuta käsitystäni Dumbledoresta, se kyllä muutta käsitystäni kirjailijasta. Tämä on kumminkin lasten- ja nuortenkirjasarja, niin miksi Rowling alkaa tunkea homoja joukkoon? En ymmärrä, voisin sanoa, että Rowlingilla on jonkin ruuvi hiukkasen löystynyt, kun on saanut mainetta ja mammonaa... Pudistelen nyt vain täällä päätäni. Hyvät ihmiset miksi?

22 lokakuu, 2007 10:09  
Blogger JFA heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

mr. snow, sanoit että sinulla ei ole mitään homoja vastaan, mutta mielestäsi Rowlingilla on ruuvi löystynyt, kun tunkee homoja kirjoihinsa. Aistin pientä ristiriitaa sanomisissasi...

Ja edelleenkin, Rowling vain vastasi hänelle esitettyyn kysymykseen, joka koski Dumbledoren rakkauselämää.

22 lokakuu, 2007 11:04  
Anonymous tipu heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

"Tämä on kumminkin lasten- ja nuortenkirjasarja, niin miksi Rowling alkaa tunkea homoja joukkoon?"

Ehkä just siksi.

Ihmisissä on joka tapauksessa homo-, hetero- ja biseksuaalisia, puhuttiin siitä tai ei. Että Harryn ja Ginnyn tai vaikkapa herra ja rouva Weasleyn suhteesta puhuminen on ok, mutta Dumbledoren seksuaalisuus on vaiettava tabu ja jotenkin epäilyttävää.

Voisin esittää vastakysymyksen, että onko oikein olla puhumatta homoista? Minusta se kuulostaa hieman ihmisarvoa loukkaavalta.

22 lokakuu, 2007 11:17  
Blogger Ronija heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Tungen vielä lusikkani tähän soppaan ihan vain siksi että olen tuohtunut ihmisten umpimielisyydestä.

Mr.Snow.
Muuttaisiko sinun käsitystä Potter -kirjoista ja kirjailijasta jos paljastuisi ennustamasi asiat, eli että Voldemort olisi bi ja McGarmiwa tulisesti rakastunut Dumbledoreen?
Ensimmäisenä on muistettava se, että seksuaalinen suuntautuneisuus on osa ihmisen persoonaa. Jos se riistetään, ei ihminen ole kokonainen. Näin olisi käynyt myös Dumbledorelle, oli hän kirjallinen hahmo tai ei. Se, että Dumbledore on homo, ei tee hänestä eikä hänen luojastaan Rowlingista yhtään sen huonompaa ihmistä. Rowling on luonut Dumbledoren, niin hän on myös kehittänyt kaiken häneen liittyvän. Jos Rowling on kokenut niin, että Dumbledoren persoonallisuuteen kuuluu se, että hän on homo, niin silloin se kuuluu. Se on osa Dumbledore, pystyy sitä ihmiset hyväksymään tai ei. Asia kuitenkin on näin. Minusta Rowling halusi paljastuksellaa siis tehdä Dumbledoresta kokonaisen hahmon myös meille muille. Kyseessä ei siis ole rahastus tai julkisuudenkipeys, vaan se että Rowling halusi meidän lukijoidenkin tuntevan Albus Dumbledore sellaisena kuin hän oli. Minusta kirjallisella hahmolla sekä ihan oikealla ihmisellä on oikeus yksityiseen elämään ja seksuaalisuuteen. Albus Dumbledore on edelleen se sama hieno velho kuin ennenkin, ainoastaan nyt tiedämme jotain hänen yksityiselämästään.

Toiseksi Rowling saa luoda (ja toivottavasti niin tekeekin) muillekin hahmoilleen lisää elämän yksityiskohtia. Jos joukosta löytyy esimerkiksi biseksuaalisuutta, niin se on Rowlingin päätös. Hän on luonut kirjasarjan ja tekee hahmoilleen juuri niin kuin kokee sen oikeaksi.

Kolmanneksi. En ymmärrä miksi nyt ryhdytään pohtimaan sitä onko HP -kirjoissa biseksuaalisuutta tai muuta. Minusta tuntuu, että monien mielestä tämä Dumbledore asia on saanut HP -kirjat jotenkin iljettäviksi ja täysin seksuaalisesti virittyneiksi. Jos kirjasarjassa paljastuu yksi homo, ei se tee kaikista biseksuaaleja tai homoja. Tähän ennakkoluuloon törmää ihan oikeassa elämässäkin. Jos kaveriporukassa on yksikin homo, niin umpimieliset luulevat että kaveriporukassa harrastetaan kaikkea mahdollista rietasta. Ihmiset eivät ymmärrä että homous on täysin luonnollinen asia.
Hetero ei ole valinnut rakastumista vastakkaiseen sukupuoleen, vaan se kumpuaa ihmisen sisältä. Sama on homoillakin. He eivät ole valinneet rakastumista samaa sukupuolta olevaan, vaan se tunne tulee ihmisen sisältä. Eikä kukaan, oli kyseessä hetero tai homo, niin voi muuttaa mieltymystään vain toisten ihmisten takia.

Täällä ovat monet kirjoittaneet, ettei heillä ole mitään vastaan homoja mutta.. Mikä mutta!! Sama koskee myös sitä, että kuka tahansa muu hahmo muttei Dumbledore. Miksei Dumbledore??
Nämä ihmiset voivat katsoa itseään kunnolla peiliin, niin näkevät siellä ihmisen joka harrastaa syrjintää.

22 lokakuu, 2007 12:30  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Ehkä Rowling nosti Dumbledoren homouden juuri siksi esille, koska tuntee, että nyky-yhteisön on todellakin alettava hyväksymään tämä asia. Kuten tässä näkyy, kaikki eivät homoutta hyväksy ja eivät kerta kaikkiaan voi käsittää miksi toinen voi rakastaa toista sukupuolta seksuaalisesti.

Ja antasitte olla, kauhia hulabaloo on tästäkin kehkeytynyt. Vaikk Dumbledore olikin vain kirjahahmo, on hän kuollut kirjahahmo ja siksi sanonkin: annetaan vähän rauhaa ja kunnioitusta tätä legendaksi kehkeytynyttä henkilöä kohtaan ja lopetetaan ristiriitaiset keskustelut siitä, oliko tämä paljastus Albuksesta hyvä vai huono.

22 lokakuu, 2007 12:37  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Ei voi muuta sanoa kuin että repesin totaalisesti :DD

22 lokakuu, 2007 13:15  
Anonymous mattu heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Yllättävä tieto tosiaan! :D En oikein tajua, jos teillä ei ole mitään homoja vastaan, miksi on sitten huono juttu että Rowling tekee yhdestä hahmosta homon? No, mulle ei ole väliä mikä seksuaali Dumppis on, mahti tyyppi joka tapauksessa!

22 lokakuu, 2007 13:28  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Aika kireä ilmapiiri täällää ;)

22 lokakuu, 2007 14:02  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

http://www.iltasanomat.fi/videot/?cat=3&id=1446981&ap=1

video, jossa JK kertoo totuuden..