Uusimmat uutiset

26.5.06

Hermione saa tytöt käyttäytymään väkivaltaisemmin

Yhdysvaltalaisten psykologian alan asiantuntijoiden mielestä fiktiiviset hahmot, kuten Harry Potterin Hermione, voivat saada tytöt käyttäytymään väkivaltaisemmin, kirjoittaa The Daily Telegraph. Tyttöjen normaali taipumus väkivallattomaan käyttäytymiseen on muuttumassa ja joidenkin tutkimusten mukaan tietyissä tilanteissa tytöt osoittavat taipumusta väkivaltaisempaan käyttäytymiseen kuin pojat. Esimerkkinä ristiriitaisista käyttäytymismalleista otetaan esille Hermione Granger, joka on täydellinen tytär, mutta silti Azkabanin vanki -elokuvassa lyö vihamiestään Draco Malfoyta. Artikkelissa professori James Garbarinon mielestä kohtauksen viesti on, että tytöstä lyöminen tuntui hyvältä ja sitä arvostetaan. Koko artikkeli luettavissa täällä.
...kirjoitti MariaPaige kello 20:31

55 Kommentteja:

Anonymous Hirnyrkki heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Pelkkää roskaa. Jälleen yksi laholatva pudottelee neulasiaan maahan.

26 toukokuu, 2006 21:13  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Eivätpähän enää jauha sitä satanistihömppää...

26 toukokuu, 2006 21:23  
Anonymous Theo heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Joo joo Harry Potter on pahasta sitä ja poltetaan potterit tätä... Kaikkee roskaa ne kyl jaksaa keksiä! Siis oikeesti ei varmaan yhen mottauksen takia kyllä tytöt oo väkivaltasempii.

26 toukokuu, 2006 21:39  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Alkaa tuntua hiukan siltä, että aina kun jokin ei mene niinkuin pitäisi, niin heti aletaan etsimään Potterista sitä syytä... No, ehkä tuo juttu voi olla tottakin, en tiedä. :)

26 toukokuu, 2006 21:46  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Aivan kuin edellinen kommentti. Jos ei ensimmäinen toimi niin otetaan toinen. Sitäpaitsi Hemionella oli HYVÄ syy lyödä Dracoa. Löisin minäkin jos joku loukkaisi hyvää ystävääni. Yksi julkisuudenhakija taas lisää vain.....
-Zizilizko

26 toukokuu, 2006 21:57  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Jaa, jaa niin, niin ja kaikki taas Potterin syyksi...!!

26 toukokuu, 2006 21:59  
Anonymous Paskaaa heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Jos tytöt on väkivaltaisempia yhden mottauksen jälkeen mitä vaikutteita ne saa esim: Mr&Mrs Smithistä tai Tom Raiderista. Kyllä niissäkin nainen nauttii väkivallasta ja niissä sitä on paljon enemmän!

26 toukokuu, 2006 22:01  
Anonymous paskaa. heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Anteeksi virhe
*Tomb Raiderista

26 toukokuu, 2006 22:01  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

jaa'a tänäänkin teki hirveesti mieli vetää kaveria turpaan

26 toukokuu, 2006 22:03  
Anonymous Hermione heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Aaargh...taas yksi tällainen! Tottakai, siis jokainenhan me heilumme nyrkit pystyssä, koska Hermione teki niin. xD

26 toukokuu, 2006 22:57  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Siis te ette tajuakaan kuinka väkivaltaiseksi olen sen elokuvan/kirjan jälkeen muuttunut. Nykyään on rystyset ihan päivittäin verellä, kun iskee niin pirun usein mieli vähä runnoa vastaan tulevien kasvoja!

26 toukokuu, 2006 23:29  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Naisten on sattava puolustautua.

Miksi miesten väkivallasta ei olla yhtä huolissaan? Ai niin, mieshän saa alistaa naista niin paljon kuin haluaa ja väkivallattoman naisen on se hyväksyttävä.

En ihmettele, että tutkimuksen tekijä on miespuolinen.

26 toukokuu, 2006 23:40  
Anonymous songoku heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Mielestäni kaikki saisivat ajatella ennen tuollaisen paskan julkistamista, kahta asiaa...

1) Löisitko itse (luultavasti löisit)
2) Se on KIRJA, ei todellinen tapahtuma joten jokainen saa vähän kelata... (Esimerkki: Jos katsot vaikka Kannibaali -elokuvan ja se kannibaali nauttii ihmisten syömisestä, niin kuinka monella eka reaktio on "haa, pitääpä kokeilla koska tuo tykkää siitä")

27 toukokuu, 2006 01:48  
Blogger Loony Zindra heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Jonkun pitäisi kertoa niille että kyllä meidän Hermione on varmaan vähiten väkivaltaisia hahmoja koko kirjasarjassa!

27 toukokuu, 2006 08:16  
Anonymous Ilona heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Kyllähän nuoret katsovat paljonkin väkivaltaisia elokuvia. Eikö vaikutteete voisi tulla näistä elokuvista?

27 toukokuu, 2006 10:20  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Hohoi, taas tuota paskaa, että Potterit tuo vain huonoja vaikutteita lapsille. Että ne jaksaa...
Mitä ristiriitaista siinä on, että Hermionekin lyö välillä?? No voi hemmetti, se oli vaan yksi turpiinveto! Minusta se osoittaa vain tervettä järkeä, kun puolustaa ystäviään, ei mitään väkivältaan kannustamista.
NYT ainakin minulla tekisi mieli vetää kuonoon ersästä nimeltä mainitsematonta psykologia...

27 toukokuu, 2006 11:44  
Anonymous Mery heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Buahhahhaa...On jo aikakii, että tytöt ei oo uhreja vaan osaavat sanoo vastaan!

27 toukokuu, 2006 12:04  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Naurettava väite.

27 toukokuu, 2006 12:12  
Anonymous Taapero heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Joo, minäkin alan lyömään ihmisiä koska Hermionekin teki niin!:D

27 toukokuu, 2006 12:35  
Blogger Linnea heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Noh noh, otetaanpa rauhallisesti.

Minä uskon että kyllä Hermionen käytöksellä saattaa olla vaikutteita, onhan hän kuitenkin vähän kuin esikuva aika monelle tytölle. Ei siis sillä lailla että tytöt ajattelee heti että "no niin, nyt minä menen mottaamaan kaveria, kun Hermionekin teki niin!" mutta uskon että ajatusmalleihin se voi vaikuttaa pitkällä tähtäimellä. Ei se yksittäinen tapaus, vaan kokonaisuus. Jos tytöistä tuntuu että monet ihailtavat naiset/tytöt käyttävät väkivaltaa, niin se oma kynnys käyttää väkivaltaa on varmasti alempi kuin mitä se muuten olisi.

Yhdellä anonyymillä tuolla ylempänä (käyttäisitte nimimerkki, prkl!) oli kyllä hyvä pointti siitä että miksi tyttöjen väkivalta koetaan enemmän ongelmaksi kuin poikien. Minusta väkivalta pitäisi aina nähdä ongelmana, oli kyseessä sitten tyttö tai poika.

27 toukokuu, 2006 12:49  
Blogger Jii heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Tutkisivat vähän enemmän muitakin elokuvia, eivätkä heti ottaisi sitä Potteria silmätikuks... Jos jotain halutaan protestoida, niin mistä se johtuu että Potter osaa edustaa asiaa joka kannalta!?

Eikä tuo väkivaltaisuus nyt teoriassa siirry katsojalle... Ehkä sitten se siirtyy, jos elokuva näytetään alle 11 vuotiaille.

27 toukokuu, 2006 12:55  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Siis Huoh. Yhdyn joskus aiempaan kirjoittaneeseen, se oli yksi turpiinveto. Itse inhoan väkivaltaa ja sitä, miten ihmiset tappavat toisiaan. En tietenkään nyt rupea tekopyhäksi, joskus kaveriporukassa huudellaan läppänä "tappelu, tappelu", kun jotkut nahistelevat keskenään.

Tuo Hermione-tinttaa-Dracoa -juttu on minusta sellainen, mitä jokaiselle sattuu kerran elämässä. Luokallani on eräs "charmikas herrasmies", joka jakelee viisauksia naisten asemasta ja kerran minä sitten tinttasin häntä. En tule todennäköisesi enää niin tekemään, mutta se tuntui hyvältä. Se tuntui tasa-arvolta. Mielessä pyöri "minä todella tein sen", rajojen ylittämis fiilis, ei niinkään argh-pistetään-läski-tummumaan -meininkiä. Se opettaa, ettei nainen ole avuton. Yksi tinttaisu ei tee väkivaltaiseksi.

27 toukokuu, 2006 13:16  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Olin koko ala-asteen koulukiusattu ja lopulta kun hermot paloi kolautin kiusaajaani(poikaa) leukaan, poika taisi itkeä hieman, mutta heti sen iskun jälkeen olin kyllä kysymässä, että "oletko kunnossa?". Nykypäivänä elämässäni on yhä koulukiusaaja, tällä kertaa tyttö(lukio). En ole väkivaltainen, enkä kannata sitä, mutta kyllä sitä joskus haaveilee pienestä nyrkin heilahduksesta. Omaan "väkivaltaiseen" käyttäytymiseeni ei mikään ohjelma/kirja ole vaikuttanut, eikä tulekaan, toivottomuus ja paha olo enemmänkin. Joskus sitä on vaan otettava ohjat omiin käsiin kun auktoriteetit eivät siihen pysty/viitsi.
Luin koko artikkelin ja tuli semmoinen olo, että tällä miehellä on selvä kuva siitä millaisia naisten ja tyttöjen tulisi olla. No, näitä taliaivoja riittää vaikka muille jakaa. Antaa niiden olla, sillä eihän ne tiedä mitään naisena/tyttönä olemisesta. Ehkä joku kaunis päivä vaimo tulee ja kolouttaa päähän vähän järkeä.

27 toukokuu, 2006 13:54  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

tuo tyyppi ei kyllä ole lukenut kirjoja niissä tulee aivan selvästi ilmi että hermione on kaikkein vähiten väkivataisin koko porukasta.esim.FK:ssa harry että toinen kaksonen hakkaavat malfoyta mutta pojat ilmeisesti saavat sitten lyödä?ja kun olin yläasteella niin tytöt löivät yhtä paljon kuin pojatkin eivätkä he silloin tienneet mitään potterista.

27 toukokuu, 2006 15:03  
Blogger Vasikannu heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Olen samaa mieltä Lupinin ja anonymousin kanssa. On hyvä, että vihdoin ollaan pääsemässä irti tästä "kiltin tytön" kuvasta. Ennenhän tyttölapsia oltiin alistamassa käyttäytymään kiltisti, hymyilemään kauniisti ja olemaan hiljaa. Mikään sananlasku ei ärsytä minua enemmän kuin "pojat on poikia". Tyttö on lapsi siinä missä poikakin, hänkin haluaa kiipeillä puissa ja motata vihamiehiään naamaan. En siis kutsuisi väkivallattomuutta tyttöjen "normaaliksi taipumukseksi", niin kuin The Daily Thelegraph, vaan pitkäksi kasvatusperinteeksi.

Mutta totta kai fiktiiviset hahmot voivat saada tytöt käyttäytymään väkivaltaisemmin, mutta kyllä ne saavat pojatkin. Kyllä Potterissa oli minusta siinä kohtaa ihan selvä viesti: kun Hermione lyö Dracoa, se on hauskaa ja oikein. Mutta samalla siinä oli viesti, että Hermione murtautuu siitä kiltin tytön muotista.

Tytöt ovat aina olleet aggressiivisia, mutta ei samalla tavalla kuin pojat, vaan piiloaggressiivisia. Olen ehdottomasti väkivaltaa vastaan, mutta eikö olisi jo aika tyttöjenkin oppia, että he voivat vaatia, eivätkä vain nieleä kaiken ja hymyillä päälle?

27 toukokuu, 2006 15:27  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Joopa joo, pelkkää roskaa. SANON MINÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

27 toukokuu, 2006 15:29  
Anonymous Joanne heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Hölynpölyä!

27 toukokuu, 2006 15:38  
Anonymous bakaneko heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

en ole koskaan ollut taipuvainen väkivallattomaan käyttäytymiseen, vaikka olenkin tyttö. kun olin 2, purin veljeäni koko ajan. en ole ylpeä siitä. ette tiedä kuinka monet jäätelöt jouduin unkarin matkalla jättämään väliin.

27 toukokuu, 2006 19:18  
Anonymous Honey heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

hohhoijaa taas on jollaki välähtäny. Kyllä tassä maailamssa on suurempiaki vaikutteita ku Hermione Granger.. tämä on taas jotai banaanikärpäsillä tehtyjä tutkimuksia. ja mistä lähtien tytöt on ollu taipuvaisia väkivallattomaan käytökseen?

27 toukokuu, 2006 20:40  
Anonymous Hirnyrkki heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Minunkin siskoni on tosi väkivaltainen: hän aina puree, raapii ja lyö minua. (Ja hän on pikkusiskoni.)

27 toukokuu, 2006 22:11  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Kylläpäs keskustelu on kääntynyt outoon suuntaan. No laitetaan paremmaksi, minulla on Gorilla, joka on löynyt minua (purrakin se osaa).

28 toukokuu, 2006 00:36  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Muahhahhaaa, Hermione löi Malfoyta, nyt mäkin hakkaan kaikki pojat nii että on rystyset verilä!!

Itse olisin hholestuneempi siitä kun Harry ja Fred hakkas malfoyn..

28 toukokuu, 2006 12:40  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

siis huolestuneempi

28 toukokuu, 2006 12:44  
Anonymous ^^Lin@^^ heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Yhdyn tässä asiassa Lupinin, anomyymin ja Vasuikannun kans samaa mieltä. Ilmeisesti tän tutkimuksen tekijän mielestä tyttöjen pitäs olla kilttejä, ahkeria, avuliaita ja puolustuskyvyttömiä. Miksi Pojat saisivat käyttäytyä huonosti tms?
Meidän koulussa eräs tyttö joka sanoi yhden kirosanan sai puhuttelun mutta poika joka kiroilee koko ajan ei saa mitään rangaistusta!!
ja mitä ks. tutkimukseen tulee, olen muuten keksinyt lentävän auton

28 toukokuu, 2006 13:11  
Anonymous lunni heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

toi tutkimus=potaskaa

28 toukokuu, 2006 13:13  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Ihan ku kaikissa muissa elokuvissa tai kirjoissa kaikki tytöt ois NIIN kilttejä, että Potterit on selvä poikkeus!! Kyllä ne taas keksii. En ymmärrä miks kaikki etsii Pottereista kaiken maailman vaarallisuuksia ja muuta ihmisille haitallista? Ihan ku missään muissa kirjoissa ei tapahtuis mitään kamalaa tai niinkin vaarallista,että tyttö vähän mottasee poikaa!!!!!! LOPETTAIS NE JO!!!

28 toukokuu, 2006 15:30  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Se on just ärsyttävää kun tyttöjen pitäis olla niin kilttejä ja enkelimäisiä. Tytötkin saa lyödä jos haluaa.

28 toukokuu, 2006 19:38  
Anonymous emmi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Mie aineski mottaisin jos minuu haukuttas noin rumasti ku malfoy haukku hermionea... ja oon samaa mieltä siitä että tytöl on ihan yhtä suuri "lupa" lyödä jos siltä tuntuu. tosin voi kyl miettii et kuinka suuri lupa pojalkaa on vetää turpii...

28 toukokuu, 2006 21:53  
Anonymous lunni heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

totta. Tyttöjen pitäs muka olla kilttejä enkeleitä, että voi hellanlettas, ku sööttiä.
ja prkl, juuri nyt halusin motata tuon tutkimuksen tekijää!! >:(

29 toukokuu, 2006 13:31  
Blogger Linnea heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Korostetaanpas vielä sitä että minun mielestäni lyöminen on aina väärin, oli kyse sitten tytöstä tai pojasta.

29 toukokuu, 2006 13:58  
Anonymous Hirnyrkki heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Jep jep.

29 toukokuu, 2006 16:45  
Anonymous Kath heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Itsepuolustukseksi lyöminen tjms. esimerkiksi raiskauksen yhteydessä ei ole minusta väärin, mutta muuten lyöminen on tietenkin väärin.

29 toukokuu, 2006 17:06  
Anonymous emmi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

lupin on ihan oikees, sitä mieki tarkotin mut tais olla aika epäselväst sanottu... =)

29 toukokuu, 2006 17:17  
Anonymous VJV heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Nyt se siis selvisi, miksi olen näin väkivaltainen.

30 toukokuu, 2006 13:48  
Anonymous kakka joka jääköön... heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

En ota kantaa koska olen poika...

30 toukokuu, 2006 14:22  
Anonymous lunni heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

no, en minäkään väkivaltaa hyväksy

30 toukokuu, 2006 16:45  
Anonymous Pikku Sisko heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Kyllähän me koulussa leikisti läimimme toisiamme mutta eihän se satu!Se on niinku hipasis...Paitsi yks poika meijän luokalla kiusaa tyttöjä ja se koskee!!Oon kokenu!!

30 toukokuu, 2006 17:15  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Tottahan se on, että lyöminen on väärin, mutta kyllä sitä joissakin olosuhteissa voisi olla hieman vähemmän rauhallinen. Esim. juuri siinä tilanteessa, jossa Hermione mottasi Malfoyta tämän haukuttua Hagridia. Ettekö muka itse löisi jotakuta, jos tämä nimittelisi hyvää ystävääsi? Tuskin moni olisi mitään tekemättä tällaisessa tilanteessa. Ja jos totta puhutaan, niin joskus lyöminen on parempi vaihtoehto kuin suorat sanat, sillä ne voivat satuttaa vielä enemmän kuin isku poskelle. Tervettä järkeä se tosiaan osoittaa puolustaa ystäviään ja heikompiaan eikä mitään väkivaltaista hulluutta.

30 toukokuu, 2006 17:45  
Blogger Janne heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Hermione on kova naama :)

30 toukokuu, 2006 17:52  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Ja mitä ihmeen väliä sillä on? Idiooteille pitääkin lyödä järkeä päähän...

31 toukokuu, 2006 12:39  
Anonymous lunni heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Jos joku muuten tajua jättää vaikka mun kaveria rauhaan, niin sillon lyöminen on ainoa vaihtoehto. Jos ei hyvällä, niin sitten pahalla. Lyöminen on ok esim. itsepuolustukseksi.

31 toukokuu, 2006 14:12  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Naurettavaa! Miten noi oikeesti voi olla näin tyhmiä, että luulee tyttöjen muksivan toisia sen takia, koska Hermione teki niin. Aina pitää Pottereista kaivaa kaikkea pahaa esiin. Eikö sitten lapset saa vaikutteita jostain Charlien Enkeleistä ja sun muista leffoista, joissa lyödään ja hakataan toisia paljon enemmän. Tiedän kuitenkin kuten täällä on mainittu, että joidenkin ajatusmalleihin se voi vaikuttaa, mutta kuitenkin. Ei voi muuta sanoa kuin: NAURETTAVAA!

31 toukokuu, 2006 16:03  
Anonymous Milja heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Naurettavaa koko juttu. Siis luin jostain, että joku poika pelasi tietokonepeliä, jossa sai pisteitä kun tappo poliiseja. No, se varasti (oikeassa elämäsä) auton, ja poliisi pidätti sen. No poliisiasemalla se sai jotenkin aseen käsiinsä, ja no sitten oli paikalla pari poliisia vähemmän.
Vai, että yksi kerta, kun Hermione mottasee Dracoa, aiheuttaa väkivaltaa ja sitten tapahtuu tuollaisia äsken kertomiani juttuja ja ne jätetään vähemmälle huomiolle. Potteria syyllistetään kyllä kaikesta, se kannustaa lapsia noituuteen ja saatananpalvontaan (entäs sitten kaikki muut kirjat ja leffat noista aiheista, ei mitään). Sitten Potter lisää väkivaltaa (ja taas unohdetaan ne Tomb Raiderit yms.). Miksi ne Potteria kiusaa, ovatkohan vain kateellisia kun eivät itse keksineet vai onko se sitten niin kiva syntipukki?!

31 toukokuu, 2006 17:18  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

No nythän seki selvis miks mää pidän tappelemisesta....:)

01 kesäkuu, 2006 16:04  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

ja pa***t. Aina sitte potteria mollataan.

01 kesäkuu, 2006 16:07  

Lähetä kommentti

<< Kotiin