Uusimmat uutiset

22.11.05

Lipponen vei liian nuoret lapset katsomaan LP:tä
Iltalehden -sivuilta löytyy artikkeli, jossa kerrotaan eduskunnan puhemies Paavo Lipposen vieneen Harry Potter ja Liekehtivä Pikari -elokuvan kutsuvierasnäytäntöön uusperheensä kolme tytärtä. Kaksi nuorimmaista ovat iältään 5- ja 7 -vuotiaita, joten Elokuvatarkastamon asettaman ikärajan mukaan he eivät olisi saaneet nähdä elokuvaa ollenkaan. Iltalehden toisessa artikkelissa Elokuvatarkastamon johtaja Matti Paloheimo pitää ajattelemattomina vanhempia, jotka vievät pienet lapset katsomaan ikäryhmältään kiellettyjä elokuvia. Paloheimon mukaan Liekehtivä Pikari -elokuva voi aiheuttaa hyvinkin pysyviä haittoja lapsille. 5- ja 7-vuotiaat ovat tästä syystä johtuen Paloheimon mielestä aivan liian nuoria näkemään elokuvaa. Artikkelissa kerrotaan myös, että Liekehtivälle Pikarille harkittiin vakavasti K-15 -ikärajaa. Myös katsojilta on tullut jo palautetta siitä, että ikäraja on liian matala. Viime kädessä vastuu ikärajan valvomisesta kuuluu elokuvateatterin ovimiehelle. Kuitenkin Paloheimo myöntää, että on hyvin hankala tilanne ovimiehelle pysäyttää puhemies Lipponen tyttärineen. Vastuu ikärajan valvonnasta päätyy lopulta vanhemmille.
Eduskunnan puhemies Paavo Lipponen ei halunnut kommentoida asiaa STT:lle.
Päivitystä
Sandrew Metronomen markkinointipäällikkö Peter Toiviainen kertoo, että kutsuvierasnäytännöissä ikärajan valvominen on vaikeampaa, koska ihmiset saapuvat paikalle isoissa joukoissa ja ostettuja lippuja ei ole. Toiviainen myöntää, että ikärajan valvominen on elokuvateatterin henkilökunnan asia. Kuitenkin ovimiesten voi olla vaikea erottaa 7- ja 9-vuotiaiden lapsien ikäeroa, joten siksi vanhempien tulisi miettiä mikä on sopivaa katsottavaa lapsille. Toiviainen pitää LP -elokuvan saamaa ikärajaa oikeana. Koko artikkeli luettavissa Iltalehden -sivuilta.
Iltalehdessä on myös juttu Clemence "Fleur" Poesyn riisuuntumisesta yläosattomiin pari vuotta sitten ranskalaiselokuvassa Welcome to Rozes. Kyseessä ei kuitenkaan ole eroottinen elokuva, vaan panttivankikomedia. Koko artikkeli luettavissa täällä.
...kirjoitti Ronija kello 22:41

31 Kommentteja:

Blogger Peetuli heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

ei sitten ollut mitään mainintaa, mitä mieltä lipponen oli tästä elokuvasta, ja pelkäskö sen lapset?

22 marraskuu, 2005 23:19  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Eikö tuo sen kerro:Eduskunnan puhemies Paavo Lipponen ei halunnut kommentoida asiaa STT:lle. Eli ei toetoa kun herra isoherra ei halunnut kommentoida.

22 marraskuu, 2005 23:22  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Minusta ikäraja on liian korkea. tosin odotin kyllä leffalta enemmän että se olisi pelottava mutta sainkin nauraa mahani kipeäksi koko elokuvan ajan, että minun mielestä Paavo voi viedä lapsensa vaikka uudestaan koska elokuva ei ole pelottava.

22 marraskuu, 2005 23:37  
Anonymous Meirami heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Hahahaa, Isoherra tekee mitä tahtoo eikä kellään ole siihen mitään sanomista. Suomessahan on tasa-arvo, mutta toiset vain ovat tasa-arvoisempia kuin muut. Hahhah.

Minusta taas K-11 on oikeastaan liian alhainen. Elokuva on synkkä, väkivaltainen ja todella pelottava, itse voin sen 18-vuotiaana paatuneena väkivaltaelokuvien katsojana ja kannattajana sanoa omastakin puolestani. Onhan se hienoa, että lapsetkin pääsevät katsomaan elokuvan, mutta onko se niin hienoa, että 9-vuotiaat, vaikkakin vanhempien saurassa, näkevät jotain niin synkkää ja ahdistavaa. No, kaiken huippu on kyllä tuo Isoherran 5-vuotias tytär. Vai onko tyttö sitten ollut niin raa'assa koulutuksessa isänsä kasvatuksen alaisena, ettei veri, väkivalta ja ahdistus tee mitään? Hah!

22 marraskuu, 2005 23:53  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Tyhmää että jotkut saavat olla lian yläpuolella. Mun mielestä tämä nykyinen ikäraja on ok vaikka voisi se olla hyvin myös K15. Alle 10-vuotiaille se ei ainakaan yleisesti sovi. Aika ahdistava leffa oli mun mielestä, kun itse ainakin eläydyin siihen tavallaan.

23 marraskuu, 2005 00:23  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Tarkoitin siis tottakai "lain yläpuolella"

23 marraskuu, 2005 00:23  
Blogger Linnea heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Lian yläpuolella, hihihi :)

Meirami, samaa mieltä siitä että ikäraja on melkein liian alhainen. Nythän sitä pääsevät jo 9-vuotiaat katsomaan vanhempien seurassa... Harmi että Suomessa ei ole K-13 ikärajaa, eli 13-vuotiaat itsekseen ja 11-vuotiaat vanhempien kanssa. Hyppäys K-11:sta K-15:sta on vähän turhan suuri.

Ja minä ainakin pistin silmät kiinni siinä kädenleikkaamiskohdassa...

23 marraskuu, 2005 00:46  
Anonymous Sméagol heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Muistaakseni siinä artikkelissa sanottiin kun ostin lehden, myös että Lipposten perheessä oltiin hyvin tottuneita lukemaan Pottereita ja katsomaan edellisiä elokuvia. Se minusta antaa jo vähän suuntaa siihen että onko sen näkeminen oikeutettua vai ei, koska minusta kirjakin on raaka, raaempi jollain tapaa kuin elokuva. Toisaalta se on eri asia, kun elokuvassa on efektit, musiikki ja muita tunnelmaan vaikuttavia tekijöitä, mutta ainakin kirjan lukenut lapsi, tai sitä iltasaduksi kuullut tietää mihin varautua.

Luonnollisesti tuo ei ole kuitenkaan oikein, että jotkut pääsevät rikkomaan ikärajaa, mutta ilmeisesti sitä oli aika hankala myös valvoa kutsuvierasnäytöksessä, kun eihän ihmisillä mitään lippuja ollut, jotka revittäisiin.

Itse olen myös aika samaa mieltä tuosta K-13 -ikärajasta, se olisi hyödyllinen. Olen siitä jo narissut aikani, mutta kun ei ja ei. Siinä on vielä sekin tekijä, että kun sitä mahdollista kohdeyleisöä mietitään elokuvalle, ja sitä mitä siihen saa laittaa(kuinka yksityiskohtaista väkivaltaa, huumeita, alastomuutta...) elokuvantekijät ajattelevat että mihin ikärajoihin se elokuva todennäköisesti menisi, ja koska ikärajat ovat erilaiset joissain maissa, se taas tarkoittaa käytännössä sitä että vaikka jenkeistä löytyisikin sopiva ikäraja jollekin elokuvalle, suomesta ei. Köhnä homma. Muutenkin ihmeellistä ettei noita ikärajoja voi olla enemmän, onkohan se niin kamalan vaikeaa suunnitella uusi ikäraja -varoitusympyrä sen vihreän, oranssin ja punaisen lisäksi ;)?

Ja K-15 olisi jo aika raju leima Harry Potterille, kun miettii että aika monet K-15 elokuvat ovat todella väkivaltaisia, esim. Sin City, joten kyllä nyt puhutaan vähän eri luokasta jo.

23 marraskuu, 2005 06:50  
Anonymous adora heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Mitä ihmettä ( luin tuon jutun ), tuolla sivuilla lukee että tämän päivän Iltalehdessä on ihan etusivulla otsikoituna: Pottertähti nakukuvissa! :O

Kovasti näyttää Fleurilta, en sitten tiedä.. :P

23 marraskuu, 2005 08:12  
Anonymous adora heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Ja anteeksi että pomppasin aiheesta.

23 marraskuu, 2005 08:12  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Että mää repesin kun luin ton otsikon. Aattelin, että mitä hemmetin tekemistä Lipposella ja LP-leffan ikärajalla on keskenään. :D

23 marraskuu, 2005 08:19  
Anonymous frogi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Mäkin repesin.
Huudahdin kaupassa: "Voi sitä Lipposta!"
Mutta voisi vähän ajatella, en ikinä veisi 5- ja 7-vuotiaita lapsiani katsomaan kyseistä elokuvaa.

23 marraskuu, 2005 08:21  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Joo on tuo varmaan se Fleurin näyttelijä. Ja siinä missä oli muita tämän päivän Iltalehden aiheita luki että: "Näin lapsi selviää Potter-traumoista"

Anteeksi mitä?! XD
Potter-trauma... pieksut sentään.

23 marraskuu, 2005 08:25  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Tässä on se Fleur juttu:
http://www.iltalehti.fi/2005/11/23/200511233761053_vi.shtml

23 marraskuu, 2005 08:28  
Anonymous adora heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Potter-traumoista?

Antakaa mun nauraa.

23 marraskuu, 2005 08:28  
Anonymous Zindra heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Mistä toi pottertrauma-juttu löytyy? Voisko joku kertoo, miten niistä traumoja sitten selviää? :)

23 marraskuu, 2005 14:55  
Anonymous Kernella heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

´Paloheimon mukaan Liekehtivä Pikari -elokuva voi aiheuttaa hyvinkin pysyviä haittoja lapsille.´

ja paskat!

23 marraskuu, 2005 14:59  
Anonymous naamakala heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Nyt menee kyllä vanha taustakuva vaihtoon...

23 marraskuu, 2005 15:09  
Anonymous gigeli heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Smeagol, Sin city on K-18

Meni vähän off-topic, mutta oli pakko huomauttaa

23 marraskuu, 2005 17:14  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Minusta se elokuva oli paras mikä tähän mennessä on ilmestynyt, mutta Voldemort näytti siltä kuin muumipeikko olisi hyppinyt kaapu päällä avada kedavraa taikomassa... Minusta tuosta ikäräjä jutusta on noussut turhan suuri kohu... Ja mitäköhän ne sellaiset "potter-traumat" sitte ovat...

23 marraskuu, 2005 17:28  
Anonymous nenna heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Näin lapsi selviää Potter-traumoista?
Voi että. Toivottavasti niistä on apua! xDD

23 marraskuu, 2005 18:37  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

No jos elokuva on K11 niin voi siitä jonkinasteisia traumoja 5-vuotiaalle jäädä

23 marraskuu, 2005 19:03  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Niin, ehkä 5-vuotiaille, mut mä en kyllä usko et siitä jää mitään traumoja 11-vuotiaille (ei ainakaan mun tuntemille), joten en ymmärrä miks LP:stä on tullu niin hirvee haloo, kun ei kukaan oo sanonu et:"Tää leffa kannattaa ehdottomasti tulla kattomaan pikkulasten kanssa!"

23 marraskuu, 2005 20:10  
Anonymous Sméagol heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

"gigeli said...

Smeagol, Sin city on K-18

Meni vähän off-topic, mutta oli pakko huomauttaa"

Ei itse asiassa ole. Ei Suomessa, se sai K-15 ikärajan, vaikka sille tuota K-18 -leimaa ennakoitiinkin. Tuon voi tarkistaa vaikka valtion elokuvatarkastamon sivuilta.

Pointtina lähinnä se että hirveän paljon raaemmat elokuvat saavat tuon K-15 leiman, siksi se tuntuisi Pottereiden kanssa kummalliselta. Todennäköisesti tätä kohua uuden Potterin väkivaltaisuudesta ei edes olisi, jos se olisi elokuva muiden joukossa, mutta kun kaikki ovat edelleenkin sitä mieltä, että elokuva on väkivaltainen ja samalla suunnattu lapsille. En edelleenkään tajua että eivätkö ihmiset ole lukeneet kirjaa -se on vähintäänkin yhtä raaka, ainakin jos ei ole vihannes ja osaa kuvitella tapahtumat omassa päässään.

23 marraskuu, 2005 21:29  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

No minun mielestäni noi ikärajat on hatusta temmattuja. Kuvitellaanpa jotain Askabanin vankia. Mitä ihmettä k11? haista
näkymätöntä voisi sanoa että k7 olisi parempi. Ja sitäkin nuoremmat voisivat Viisasten kivi oli samaa sarjaa. Mielestäni pitäisi olla alapäässä vapaampi. Taru Sormusten Herrassakin k11. Haloo! Saako viisivuotias pahoja vaikutteita. Paavo Lipponen olikin oikeessa, vaikka onkin SDP:tä. Paavolle aploodit.

No jos ajatellaan miten tuo olisi parempi hoitaa.
K11=K8
k15 =K13
K18= törkeää pornoa
ja sitten kaikki Passion Of the Gristejen täyskielto suomessa.

23 marraskuu, 2005 21:33  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Pah...liian alhainen ikäraja?
No ei todellakaan. K7 olis musta hyvä,
ei ne Potter-elokuvat sentään niin rajuja ole mitä jotkut väittää...
Olen käynyt jo katsomassa tuon Liekehtivän Pikarin ja olen sitä mieltä että niin pitkälle elokuva nauratti ja ihastutti kunnes päästiin hautausmaa-kohtaukseen: PELOTTAVAKO MUKA?!
Voi luoja, siis ei tosiaan mitään K13 tai K15 ikärajoja! Kaikki meni vauhdilla eteenpäin - Huis hais ja loppu. Tuli semmonen tunne että "häh?"
Elokuvan loppu ei millään lailla vastannut omia mielikuviani ja en tykännyt siitä yhtään..
Tekijöille haluaisin sanoa: Alku hyvä, loppu huono...kiirehditte liikaa ja päätitte sitten ryssiä koko elokuvan yhteen lepakonlantatynnyriin :/

23 marraskuu, 2005 22:25  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

ja tuohan oli siis vain OMA mielipiteeni

23 marraskuu, 2005 22:27  
Anonymous Sampsa heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Miks moni on sitä mieltä että leffan ikärajan pitäisi olla K7? Näin itsekin juuri nelosen, ja omastamielestäni K11 sopii sille kuin nakutettu (K13 olis paras, mutta sitä ei käytetä suomessa). K15 olis taas vähän liikaa...

Mutta ne elokuvatarkastamossa on alan ammattilaisia! He ovat perehtyneet lapsen kehitykseen, ja he tosiaan osaavat arvoida sen SOPIVAN ikärajan. Ei ne niitä ikärajoja aivan päästään keksi.

Löytyyhän niitäkin rohkeita, jotka katsovat K15 leffoja ollessaan 11-vuotiaita... Toiset voivat pitää Potter nelosta "ei pelottavana", mutta jollekin se on todella pelottava. Ihmisiä on moneen lähtöön...

23 marraskuu, 2005 23:03  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Eihän se meidän YLI 11-vuotiaiden mielestä ole pelottava,mutta laitappa sinne kuule viisi vuotiaita täysikäisten kanssa,niin ne kyllä saavat ikuisia traumoja!!!

Ja sitten tuo Iltalehti/Iltalehdet ovat juorulehtiä,jotka eivät osaa kirjoittaa todenmukaisesti..(niinkuin Rita Luodiko)

24 marraskuu, 2005 17:17  
Anonymous Horcrux heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

K-11 on hyvä ikäraja LP:lle, mutta ei se 5-vuotiaille sovi. Paavo Lipponen oli kyllä aika tyhmä.
Pitäisi ehkä katsoa se panttivankielokuva. Heheh.
Heippa.

24 marraskuu, 2005 18:20  
Anonymous Anonyymi heitti meitä pöllöllä ja sanoi...

Paavo Lipponen teki oikein. Siunattu mies. Miksei k7 vuotias saisi katsoa elokuvaa. Hullujen touhua tehdä nyt noin "rajuja" elokuvia. Ne jotka teki noi rajat pitäis silpoa...

24 marraskuu, 2005 18:37  

Lähetä kommentti

<< Kotiin